Is het ooit goed genoeg?

Is het ooit goed genoeg?

900 555 Laura van Kleef

Ik kom veel vrouwen en jonge meiden tegen die zichzelf niet goed genoeg voelen. Ze hebben een negatieve stem in hun hoofd. Vrouwen die twijfelen aan zichzelf, die zichzelf niet leuk vinden en zich met iedereen vergelijken. Erg herkenbaar van de tijd dat ik worstelde met mezelf en mijn eetstoornis. Overal waar ik kwam, vergeleek ik me met anderen. ‘Zij heeft een strakkere buik’, ‘zij is vrolijk, waarom voel ik me zo down?’ ‘zij is veel leuker, grappiger en knapper dan dat ik ben’ en ‘ik doe alles fout’.

Stel jezelf de vraag: ‘Is deze gedachte voor 100% waar?’

Niet alles geloven wat je denkt

Bovenstaande voorbeelden zijn gedachten die ik had. Als ik nu terugkijk naar deze gedachten, geloof ik ze niet meer. Het was met name zelfkritiek. Het maakt je klein en onzeker en kan zelfs een depressie of burn-out tot gevolg hebben. Heb jij negatieve gedachten over jezelf? Gedachten die zeggen dat je niet goed genoeg bent?
Stel jezelf bij iedere gedachte de vraag: Is dit voor 100% waar?
Wanneer je dit vaker doet, zul je merken dat in 10 van de 10 gevallen het antwoord ‘nee’ is. Oké, vooruit, laten we zeggen in 9 van de 10 gevallen. Gedachten zijn allemaal interpretaties en etiketjes die jij zelf opplakt. Maar die niet altijd kloppen. Zonde van al je energie.

Waar komt het stemmetje ‘ik ben niet goed genoeg’ vandaan?

Het negatieve stemmetje ‘ik ben niet goed genoeg’ is er niet voor niets. Deze heb je zelf gedurende je leven gecreëerd. Echt waar? Ja, en weet je waarom?
Soms maak je dingen mee. Dingen die jij als bedreigend of vervelend hebt ervaren. In ieder geval situaties die in ieder geval veel impact op jou had. Bijvoorbeeld wanneer iemand je pijn doet, je het gevoel hebt dat je ergens geen grip op hebt of je een onveilig gevoel hebt in een situatie. In verschillende situaties kan het gebeuren dat je liefde, veiligheid of een gevoel van erkenning verwacht, maar dat de ander reageert vanuit angst, kritiek, schuld of schaamte. Daar ontstaat jouw innerlijke criticus: om jou in de toekomst te behoeden voor meer van dit soort onveilige ervaringen. Deze stem wil jou ergens voor beschermen en laat zich horen wanneer hij denkt bedreigt te worden.

Voorbeelden van beschermingsmechanismen:
-Je gaat je aanpassen aan je omgeving uit angst om er niet bij te horen
-Je doet extra je best op school om goede cijfers te halen en zo waardering van je ouders te krijgen i.p.v. kritiek

Positieve intentie

Eigenlijk wil deze stem je dus gewoon beschermen. Hoe voelt dat voor je nu je weet dat het vergelijken met anderen, het veroordelen van jezelf, je perfectionisme, te veel willen geven, jezelf niet goed genoeg vinden en al dit soort gedachten maar één doel hebben?: Jou beschermen. Jouw innerlijke stem, ook al is deze negatief, wil dat jij geaccepteerd wordt en je geen ‘stomme fouten’ maakt waardoor je wordt afgewezen. De intentie van de stem is goed, maar helaas heb je hierdoor schadelijke patronen voor jezelf ontwikkelt.

Hoe stop je met negatief over jezelf denken?

Jouw negatieve stem van ‘ik ben niet goed genoeg’ heeft liefde, zekerheid en veiligheid nodig. Wil je minder last hebben van deze stem, dan is het belangrijk dat je de stem leert herkennen en gaat onderzoeken. Zoals ik al schreef kun je dit doen door jezelf de vraag te stellen: klopt dit? Natuurlijk kan er een kern van waarheid in zitten, maar deze is niet zo zwart/wit als jou innerlijke stem jou doet geloven.
Negeer de stem niet! Zelf heb ik dit lang geprobeerd, maar dit werkte averechts. De stem gaat dan juist om aandacht vragen en blijft aanwezig in je hoofd. Heb je een negatieve gedachte over jezelf, realiseer je dan dat het slechts een gedachte is die jou in het verleden probeerde te helpen. Vaak is de negatieve stem het actiefst rondom dingen waar jij je nog onzeker over voelt.

3 tips die jou kunnen helpen de negatieve stem te doorbreken

1. Stuur je negatieve stem liefdevol weg. Zeg ‘ik heb je gehoord, dank je wel, maar ik heb je niet meer nodig’ en neem het zelf over.

2. Uit je hoofd. Maak verbinding met je hart in plaats van met je hoofd. Durf te voelen wie jij écht bent en wat jij wilt. Op die manier sta je meer open voor nieuwe ervaringen en word je liever voor jezelf. Er is minder ruimte voor de negatieve stem.

3. Ontdek de kwaliteit van jouw negatieve stem. Achter elke negatieve stem schuilt een kwaliteit. Waarschijnlijk herken je je kwaliteiten als doorzetter, perfectionisme, betrokken en planmatig. Kwaliteiten waarmee jij het al ver geschopt hebt en die je zeker niet kwijt wilt. Omarm deze mooie kwaliteiten van jezelf en stuur de negatieve stem eronder maar gauw weg.

In de coachsessies van Via Laura besteed ik veel aandacht aan deze innerlijke stem, zodat jij leert wie jij echt bent en welk mooi persoon er onder deze innerlijke criticus verstopt zit.

Wil jij aan de slag en werken aan herstel van jouw eetstoornis? Neem dan contact op.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Volg je mij al?