Een goed voornemen voor 2019: Herstellen van je eetstoornis?

Een goed voornemen voor 2019: Herstellen van je eetstoornis?

1280 853 Laura van Kleef

Inmiddels is het januari. De feestdagen zijn weer voorbij en het ‘gewone’ leventje staat weer voor de deur. In mezelf merk ik dat het voelt als een soort leegte, maar ook als thuiskomen in mezelf. Even weg uit de ‘rush’ van de mensenmassa om me heen. Net voor de kerstdagen merkte ik dat iedereen zo in een hurry was. Mensen die op het allerlaatste moment kerstinkopen wilden doen. De Gall & Gall leeggeroofd, de notenwinkel waar normaliter 1 iemand binnen is, bomvol mensen en stapvoets door de stad wachtend totdat je een volgende stap kon zetten. Één ding: niets voor gevoelige mensen zoals ik.

Na de drukke feestmaand december valt de ‘lege’ januari-maand soms rauw op je dak. Misschien baal je ervan dat je eetstoornis er nog steeds is.

Als de nood het hoogst is, is de redding nabij

Zelf geloof ik niet zo in goede voornemens. Waarom? Omdat ik zie dat goede voornemens vaak niet uitkomen. Hoe dat komt? Ik denk doordat de écht nood niet altijd gezien wordt. Ja, je hebt een eetstoornis en je wilt ervan af, maar zie je hoe ernstig de eetstoornis is? Zie je de ernst van de zaak in? Zie je hoe jouw leven wordt beheerst door eetbuien of jezelf uithongeren? Zie je wat je allemaal misloopt en hoe je jezelf gevangen houdt in een wereld? Misschien een lullige vraag, maar is het ernstig genoeg? Een gekke vraag, maar wel één die ik vaak tegenkom. Alsof je pas hulp verdient als je ziek genoeg bent. Nou nee hoor! Als jij dagelijks met niet (eten) bezig bent en het je denken en voelen in de weg staat, trek dan op tijd aan de bel. Hoe dieper je in je eetstoornis geraakt, hoe moeilijker het kan zijn om eruit te komen. Wil je er écht vanaf? Schakel dan hulp in.

Preventieplan

Een ander belangrijk punt is alternatieven te bedenken voor het moment dat het ‘mis’ gaat. Wat is bijvoorbeeld een alternatief voor die zak chips die je leeg dreigt te eten (bij eetbuien) of wat kun je doen wanneer jij obsessief wilt gaan bewegen (anorexia/boulimia/NAO)? Wat heb jij nodig op het moment dat je terug dreigt te vallen in een oud, bekend, maar niet helpend patroon? Met andere woorden: Wat doe je op het moment dat je getriggerd wordt? Wat wil jij absoluut niet meer? Met een duidelijk preventieplan waarin jij weet waarom je iets doet en alternatieven hebt voor als het ‘mis’ gaat, weet ik zeker dat het jou gaat lukken je aan jouw voornemens te houden. Via Laura biedt verschillende trajecten aan, waarin een concreet begeleidingsplan centraal staat. Met haalbare stappen. Zo heb je een helder stappenplan waar jij samen met mij als coach werkt aan jouw herstel.

Weg met die druk

Wat mij irriteert aan ‘goede voornemens’ is dat iedereen begint op 1 januari. Er is weer een jaar voorbij en ‘ja vanaf vandaag ga ik het écht doen’. Waarom nu wel? En waarom is het je niet gelukt in oktober of november vorige jaar? Ik denk dat je veel beter kunt starten op het moment dat JIJ het wilt. Zonder de druk van de omgeving te voelen omdat het ‘moet’. Gedragsverandering ontstaat in mijn ogen niet wanneer de omgeving wil dat jij iets verandert. Je boekt vaak pas vooruitgang als jij iets wilt of wenst! Niet omdat er weer een jaar voorbij is. Er is elke dag weer een jaar voorbij. Het is maar net op welke dag jij terugblikt op een jaar geleden.

Stap voor stap

Mijn eetstoornis overwinnen is stapsgewijs gegaan. Maar mijn herstel is voornamelijk in gang gezet toen IK zelf écht wilde. Door mijn triggers te leren kennen en te kiezen voor een andere manier om met problemen om te gaan. Niet meer kiezen voor de ‘veilige, vertrouwde eetstoornismethode’, maar juist dwars daar tegenin gaan. Ik bedacht alternatieven die mij hielpen wanneer ik wilde compenseren of minder wilde gaan eten. Ik maakte afspraken met mijzelf en mijn omgeving en schakelde hulp in van mijn ouders of therapeut wanneer ik dreigde terug te vallen. Daarnaast schreef ik mijn gedachten op als ik in paniek dreigde te raken en had ik alternatieven zoals iemand bellen, mediteren of muziek maken. Ik maakte haalbare doelen, niet op 1 januari, maar toen ik voelde dat ik beter wilde worden en ik geen leven met een eetstoornis meer wilde.

Ben jij er klaar mee en  
klaar voor?

Inspiratiedag ‘Laat jezelf zwaarder wegen dan je eetstoornis’

Zaterdag 19 januari, te Breda

Laat iets van je horen

Volg je mij al?