Ik kan het toch niet!

Ik kan het toch niet!

640 426 Laura van Kleef

Negatieve gedachten willen we vaak niet hebben. Gedachten als ‘ik kan het toch niet’, ‘ik ben lelijk’, ‘ik ben waardeloos’ helpen ons vaak niet verder. En toch kunnen ze als het ware bezit van je nemen. Alsof je je gedachten leeft of er zelfs één mee wordt. Gedachten die je ervan weerhouden om vooruit te komen. Om je doelen te behalen of je dromen waar te maken. Zelf heb ik er aardig wat gehad en ook nu betrap ik me nog wel eens op een negatief hoofd vol met gedachten. Tijd om ze onder de loep te nemen.

De bevestiging van het zelf

Je verbinden met deze gedachten en al je aandacht erop focussen, geeft je gedachten de ruimte om extra voet aan de grond te krijgen. Helaas regelmatig met het resultaat dat je jezelf bevestigd in je gedachten. Je gedachten creëren immers de werkelijkheid. Dat waar jij je aandacht op richt, groeit. Met als gevolg dat je wordt bevestigd in je negatieve gedachten ‘zie je wel, ik kan het toch niet’. Een patroon waar veel van mijn cliënten in verstrikt zitten. Wat er bij mijzelf gebeurde is dat ik er lichamelijke ongemakken van kreeg. Ik raakte in paniek bij de gedachten aan iets dat ik moest presteren. Een hele nare ervaring. En zo ging ik allerlei dingen vermijden, om dit nare gevoel maar niet opnieuw te hoeven voelen. Mijn eetstoornis was daarin mijn afleiding.

De oppervlakte of de diepere laag

Als je je gedachten wilt leren ombuigen, dan leren we veelal trucjes aan (werken aan de oppervlakte). Op zich is daar niets verkeerd aan. Voor mij persoonlijk werkte dat maar op heel korte termijn of het werkte vaak niet eens. Affirmaties is zoiets wat ik jarenlang heb geprobeerd, maar waar mijn gedachten niet bepaalt positiever door werden. En vaker nog voelde ik er niets bij. In de sessies met mijn cliënten werk ik niet met trucjes, maar bekijken we de diepere laag onder de negatieve gedachten. Bijvoorbeeld door innerlijk kind werk of lichaamsgericht te werken.

De oppervlakte

Wat bedoel ik met aan de oppervlakte werken aan je negatieve gedachten? Ik neem je mee in de dingen die ik door de jaren heb geprobeerd om mijn gedachten om te buigen.

  • Afleiding zoeken. Dit is een “tip” die ik heel vaak hoor. Voor mensen met diverse eetstoornissen: leid jezelf af. Leuk, maar in the end, haalt dat de negatieve gedachten niet weg. Het is een trucje dat even fijn kan werken. De diepere laag wordt er echter niet door aangeraakt.
  • Negeren. Je gedachten negeren. Dit werkt voor mij echt niet. Probeer maar eens ergens niet aan te denken. Dan ga je er automatisch aan denken. De roze olifant is wel het bekende voorbeeld 😉
  • Er vol tegenin gaan. Er wordt vaak gezegd: praat tegen je (eetstoornis)gedachten in. Ga ermee in discussie. Voor mij betekende dat vaak dat het nog meer oorlog werd in mijn hoofd. Niet echt de bedoeling denk ik…
  • Denk aan iets leuks. Ook eentje die ik vaak hoor: ‘probeer aan iets leuks te denken’. Tja. Als het zo eenvoudig was?
  • De gedachten stopzetten. Een therapeut leerde me ooit “STOP” te zeggen bij elke negatieve gedachte die opkwam. Dat hield ik maar heel kort vol. Mijn gedachten stopten er echt niet door.

De diepere laag

Wat werkt dan wel? Ik wil daar trouwens even een kanttekening bij maken. Wat voor mij werkt, hoeft voor jou niet te werken. Doe vooral wat voor jou goed voelt en voor jou werkt. Ik denk dat variatie hierin sowieso belangrijk is. Soms werkt het één, de andere keer het ander. Wat voor mij heeft geholpen en nog steeds helpt. Hier komt ie:

  • Contact met je lichaam. De manier die voor mij het beste werkt is om uit mijn negatieve brij aan gedachten te komen, is om contact te maken met mijn lichaam. Ik moet daar wel even de tijd voor nemen, maar dat kan al met 3- of 5 minuten. Mijn voeten voelen op de grond, de stoel onder mijn billen. Met mijn ogen dicht mijn lichaam scannen. Voor mij werkt het.
  • Serieuzerietus. We kunnen echt de meest gekke dingen denken. Veel van onze gedachten zijn complete onzin. Neem je gedachten niet altijd serieus. Geloof niet alles wat je denkt. Lach er af en toe zelfs om.
  • Vecht niet tegen je gedachten. Voor mij is dit ook een hele belangrijke. Niét vechten tegen de gedachten, maar ze er laten zijn. Ze verdwijnen vanzelf. Echt! Je gedachten tegenwerken maakt het erger en erger. Je hoeft je niet te verbinden met je negatieve gedachten.
  • The good enough human: Weet je, perfect bestaat niet. Het hoeft ook niet en het zou de wereld enorm saai maken. Kun je met iets zachtere ogen naar jezelf kijken? Goed is goed genoeg.
  • Deel je gedachten. Soms lijken onze gedachten zo achterlijk, dat we ze niet durven te delen met anderen. Maar weet je: iedereen heeft gekke gedachtes. Echt waar! Je moest eens weten. Delen van je gedachten brengt je vaak dichterbij de ander en het lucht nog eens op ook!

Volg vooral jouw eigen pad. Weet dat onzekerheid, twijfels en af en toe een negatieve gedachte er soms ook gewoon bijhoren. Is het toch lastig om dit alleen te doen? Maak dan eens een afspraak met me. Ik sta voor je klaar en kan samen met jou kijken naar welke manier voor jou werkt.

Ga ervoor en volg je hart! Cliché, maar: ‘die klopt altijd’. Als je dit doet, krijg je vanzelf een positievere kijk op jezelf en het leven.

Laat iets van je horen

Volg je mij al?