Jezelf straffen

Jezelf straffen

400 282 Laura van Kleef

Vorige week had ik een gesprek met een vrouw, 31 jaar oud. Ze was boos. Boos op haar eetstoornis. Op de stem in haar hoofd die iets anders wil dan haar gezonde ik. De stem die zegt dat ze te veel eet. Die zegt dat ze te dik is. De stem die alles lijkt te overheersen. Haar gezonde verstand gaat er tegenin. Die wil het winnen van de eetstoornis. Deze vrouw toont kracht. Een wil, een groot verlangen om beter te worden. Ze weet alleen niet hoe.

Deze vrouw was voornamelijk boos op zichzelf. Ze had na twee weken weer gebraakt en voelde zich gefaald. Ze noemde zichzelf een complete mislukkeling. Die kwam bij me binnen.

Jezelf straffen, waarom doe je het?

Woede tegenover jezelf, jezelf minachten. Ik herken het nog zo goed vanuit mijn eetstoornis. Iedere keer dat ik me schaamde, mislukt voelde, afgewezen of dacht de controle kwijt te raken. Dan ging het mis. Ik strafte mezelf door mezelf uit te hongeren, mezelf niets te gunnen en niet te mogen genieten. Verwikkeld in negatieve gedachten en angst. Hoe harder ik mezelf strafte, hoe meer ik mijn best ging doen de ander het naar de zin te maken. Het straffen maakte me eenzaam, verdrietig en boos. Het loste niets op. En toch wist ik het niet te stoppen. Vaak is straffen een manier om je te verdedigen tegen de pijn van het leven.

Je valt jezelf aan

Jezelf straffen is eigenlijk niets anders dan jezelf aanvallen en pijn doen. Onbewust gebeurt dit vanuit een wens om bepaalde problemen op te lossen. Er zit dus een positieve intentie achter dit gedrag. Je raakt gewend aan het aanvallen van jezelf. Het lijkt bijna onderdeel te zijn geworden van wie je bent. Maar tegelijkertijd knaagt het aan je. Je wilt het anders, maar weet niet hoe.

Hoe bevrijd je jezelf van je eigen gecreëerde pijn?

Van jezelf leren houden is in mijn ogen de sleutel om jezelf te bevrijden van je straffen. Het klinkt zo gemakkelijk: van jezelf houden. Echter weet ik uit eigen ervaring en van cliënten die ik hiermee zie worstelen, dat dit niet eenvoudig is. Om te beginnen moet je erkennen dat jij jezelf straft en het je niet verder brengt. Het straffen zit diep geworteld in je gedrag, in jouw systeem. Dus mag je ook diep in jezelf gaan kijken wat jij nodig hebt om de pijn te helen.

Positieve gedachten

Ik vraag de vrouw haar gedachten hardop uit te spreken. Wat zegt ze tegen zichzelf? Best bizar wat wij mensen allemaal tegen onszelf zeggen. Ik wil haar bewust maken van haar eigen oordelen en veroordelingen. Bewustmaken van hoe haar gedachten haar geluk en liefde naar zichzelf in de weg staan.

Via Laura

In mijn praktijk ga ik samen met de cliënt met deze gedachten aan de slag. Ik leer je hoe je anders naar jezelf kunt kijken, zodat je jezelf kunt belonen en stimuleren. Geef jezelf geen straf maar een beloning. Zeg tegen jezelf dat je goed bent zoals je bent. Dat je het waard bent! Richt je op jouw positieve eigenschappen en kwaliteiten. Je zult merken dat dit je een veel beter gevoel geeft en het straffen minder wordt naarmate je steeds positiever tegen jezelf durft te praten.

Love yourself, you are worth it!

Laat iets van je horen

Volg je mij al?